Klubbens Historie

Klubbens historie Udskriv side

KFUM's Boldklub - Fredericia, som er det officielle navn for klubben, blev stiftet d. 30. Marts 1916.

Formodentlig har der dog været spillet fodbold i KFUM fra omkring år 1900, men det fortoner sig hen i det uvisse.

I 1916 var der dog nogle unge mennesker i 16-18 års alderen, som ønskede nogle fastere rammer omkring dyrkningen af deres sport, og da der i 1916 havde været to personer i København (Cand. Theol. Zeuten og Tegner Guldbrandsen), som havde besøgt KFUMs Boldklub - København, kom de hjem med nogle positive indtryk derfra, og fandt tidspunktet gunstigt for indkaldelse til en stiftende generalforsamling.

Mødet fandt sted d. 30. august 1916, og der indmeldte sig straks 60-70 medlemmer i den nu påbegyndte idrætsafdeling. Afdelingen havde både fodbold, fri idræt, kricket og gymnastik på programmet. Det var dog i begyndelsen fortrinsvis fodbold og gymnastik som dyrkedes.

Fredericia KFUM, som klubben kaldes i daglig tale, var i 1918 inviteret til et besøg hos Københavns KFUM, hvor man spillede en kamp, som blev den første kamp Fredericia KFUM tabte. Det skal hertil siges at vi stillede med et ynglinge hold, det eneste vi havde, hvor København stillede med et senior hold.

Under den efterfølgende middag, takkede man fra Fredericia KFUM's side for den store gæstfrihed, og Aage Pedersen fra Fredericia KFUM meddelte ved denne lejlighed, at man påtænkte at indbyde til et møde, hvor man ville foreslå en sammenslutning af alle landets KFUM afdelinger i en union.

Efter et grundigt forarbejde indkaldte man d. 3. februar 1918 repræsentanter fra KFUM i Vejle, Kolding, Esbjerg, Odense og Fredericia med ovennævnte samarbejde som dagsorden.

Det besluttedes at oprette KFUM's Idræts-Union samt at sende opfordring til alle øvrige KFUM klubber i Danmark om at tilslutte sig, samt at starte en fodboldturnering allerede fra efteråret 1918, samt indkalde til den første generalforsamling. Denne fandt sted i Vejle d. 11. august 1918, hvortil 11 afdelinger havde sendt repræsentanter.

Så det som i dag hedder KFUM-Idræt er oprindeligt startet af nogle initiativrige unge mennesker fra vor klub.

Når man ser på hvilken udvikling klubben har gennemgået i de forløbne år siden stiftelsen, kan man næsten helt tabe pusten. Vi har i dag en fodbold- og badmintonklub med omkring 600 medlemmer, men har bl.a. i '70erne også haft et særdeles succesrigt håndboldhold, som bl.a. vandt 5 Danmarksmesterskaber i træk.

Blandt de ca. 600 medlemmer er der i dag også ca. 100 piger dyrker fodbold. Det er ikke sikkert at man blandt stifterne af klubben kunne have forestillet sig denne udvikling, men jeg er sikker på at hvis de havde haft mulighed for at opleve det, havde det glædet deres hjerter.

På KFUM.dk indsamler vi data om brugernes færden på siden. Dette gør vi for at forbedre siden løbende. Hvis dette kan godkendes af dig som bruger tryk da OK. På forhånd tak. Alle data behandles fortroligt samt anonymt og der indsamles ikke personfølsomme data.